Т Е А Т Р А Л Н И   С Ъ Б И Т И Я
4000 МИЛИ
от ЕЙМИ ХЕРЦОГ
премиера -
7 юни 2017 г.

постановка ВЛАДИМИР ЛЮЦКАНОВ
с участието на МЕГЛЕНА КАРАЛАМБОВА, НИКОЛАЙ ЖЕЛЕВ, КАТЕРИНА СТОЯНОВА, ЕЛЕНА ИВАНОВА
CLASS
от ЧАРЛС ЕВЕРЕД
премиера -
28 септември 2017 г.

с участието на ЮЛИАН ВЕРГОВ и МИЛА ЛЮЦКАНОВА
КОНКУРС "СЛАВКА СЛАВОВА" 2016 г. - РЕЗУЛТАТИ
ЗА ЗРИТЕЛИ С ИЗИСКАН ВКУС!

 Начало 
 Театрален афиш 
 Детска програма 
 Турнета 
 Новини 
 Събития 
 Билети и отстъпки 
 За контакти 
 Премиери 
 Постановки 
 Творци 
 
 Театър 199 представя 

ПИЕСАТА ЗА БЕБЕТО
от ЕДУАРД ОЛБИ

”Това е единственият велик драматург, който някога сме имали в Америка.”, възкликва веднъж Тенеси Уилямс за своя колега Едуард Олби. “Пиесата за бебето” безспорно потвърждава правотата на това твърдение. Тя е най-загадъчната и предизвикателна творба на Олби. В нея трикратният носител на наградата “Пулицър” и двукратен носител на наградата “Тони” за драматургия, последният жив класик на американската драматургия на двадесети век, разказва за това, как двама души се опитват да отнемат бебето на други двама. Тази наглед обикновена история придобива в творбата на драматургичния корифей характер на абсурден психотрилър - чувствено завладяващ, смешен и зловещ, провокативен и загадъчен. Олби ни подмамва да навлезем дълбоко в зоната на човешкия здрач, където ни чакат заредени емоционални мини с огромен тротилов еквивалент. Ние стъпваме слепешката, мините наоколо не се взривяват, но напрежението от неизвестността и постоянният страх от все пак неизбежния предстоящ взрив започват да произвеждат предварителни опустошителни детонации в душите ни. Едуард Олби вече обитава територията на откровението, на пророческата визия. Той е отстранил от себе си всички патерици на традиционната драматургия, за да говори тук автобиографично и самоизобличаващо, да говори като на изповед. Като всичко добро в изкуството, и тази пиеса изпитва границата между въображаемия и реалния свят, изследва взаимодействията между съзнаваните и несъзнаваните мотивации на човешките същества и предизвиква дръзките да навлязат в собствения си чувствен свят до степен на откровение. А това са предизвикателства, които няма как да оставят равнодушни търсачите на силни театрални усещания. Ню Йорк Нюздей нарече пиесата “развеселяваща, порочна и опустошителна творба на емоционалния тероризъм”. Ню Йорк Таймс написа, че тя “ни изстрелва в онзи ъгъл на театралния рай, където думите избухват като фойерверки и се пръсват в множество ослепителни форми и цветове.” Варайъти основателно и лаконично заключи: “Едно от брилянтните постижения на Олби.”

Явор Гърдев

  • режисура: ЯВОР ГЪРДЕВ
  • участват: СВЕТЛАНА ЯНЧЕВА, АНА ПАПАДОПУЛУ, МИХАИЛ МУТАФОВ и ПЕНКО ГОСПОДИНОВ
  • сценография: НИКОЛА ТОРОМАНОВ
  • музика: КАЛИН НИКОЛОВ
  • превод: ХАРАЛАМПИ АНИЧКИН

Награди:
  • Награда "Икар" 2006 на Съюза на артистите в България на ЯВОР ГЪРДЕВ за режисура
  • І-ва награда за режисура на ЯВОР ГЪРДЕВ на Международния фестивал на малките театрални форми - Враца 2006
  • Награда за главна мъжка роля на МИХАИЛ МУТАФОВ на Международния фестивал на малките театрални форми - Враца 2006
  • Номинация "Аскеер 2006" на МИХАИЛ МУТАФОВ за водеща мъжка роля

    Отзиви:
  • "ЯВОР ГЪРДЕВ поставя в присъщия си откровен до болка маниер поредния емоционален взрив на сцената на Театър 199 .... Чудовищно добра е играта на актьорите, поставени в пиеса, където всяка роля е главна, еднакво тежка и изтощителна. Разбиваща мита за хепиенда, "Пиесата за бебето" е поредно потвърждение за гарантирано качество, което обещава името на ЯВОР ГЪРДЕВ и определено се очертава като един от хитовете на сезона".
    Лин Люцканова - в. "Пари";

  • "В най-демократичния театър, в който почти няма значение дали си на първия или на последния ред, отново сюрпризираха зрителите си. От самия театър предложили на нашумелия млад режисьор ЯВОР ГЪРДЕВ да постави "Пиесата за бебето" - една от последните творби на знаменития американски автор Едуард Олби. .... Решението на ребуса се крие в това дали приемаме, че бебето е метафора на любовта. В този смисъл ЯВОР ГЪРДЕВ отговаря утвърдително, въпреки че никой не може да бъде сигурен и затова си струва пиесата да се гледа и втори път, а може би и повече. Защото, както той сам сподели, работата на режисьора е в това да даде начален тласък на актьорите, чиито екип той възприема като органично развиващо се цяло. А интересно за зрителите е не какво, а как се случва всичко".
    Светломира Димитрова - в."Политика";

  • "Поставяйки се непредубедено в ситуацията на зрител, аз отчитам своя градус на съпреживяване на протичащото на сцената. А ако един спектакъл, независимо от неговата форма, вълнува, то тогава пътуването в света на театъра се е случило. Спектакълът "Пиесата за бебето" събужда, разтърсва и най-вече те кара да осъзнаеш, че мястото, животът и хората около теб се различават от онова, което имаш като представа за тях. Осъзнаваш, че мислите ни са удобен остров-илюзия".
    Елица Матеева - "Литературен вестник";

  • "В "Пиесата за бебето" от Едуард Олби ГЪРДЕВ оригинално кодира болезнено дестабилизираната идентичност в нов, експериментален контекс. Постига го забележително. Актьорите МИХАИЛ МУТАФОВ, СВЕТЛАНА ЯНЧЕВА, АНА ПАПАДОПУЛУ и ПЕНКО ГОСПОДИНОВ перфектно очертават странния квадрат на недоразумението в една на пръв поглед банална житейска ситуация".
    Патриция Николова - в."Сега";

  • ЯВОР ГЪРДЕВ изважда на сцената в играта две двойки и принципите, които организират въображаемото и истинското. Измества ги, подлага на огъване и изпитание границите между тях, за да "блъсне" сценичната реалност в малкото пространство на Театър 199, клаустрофобично, плътно, пряко в нас. Този сблъсък съвсем не произвежда вълнения, а дискомфорт. Но театърът у нас произвежда прекалено много комфорт. За да живее, той има нужда от глътка чист дискомфорт".
    Виолета Дечева - в."Култура"

    Премиера: 16, 17 и 18 октомври 2005 г.


  • (C) 2003-2017 Theatre 199; VISITORS#67644