Т Е А Т Р А Л Н И   С Ъ Б И Т И Я
4000 МИЛИ
от ЕЙМИ ХЕРЦОГ
премиера -
7 юни 2017 г.

постановка ВЛАДИМИР ЛЮЦКАНОВ
с участието на МЕГЛЕНА КАРАЛАМБОВА, НИКОЛАЙ ЖЕЛЕВ, КАТЕРИНА СТОЯНОВА, ЕЛЕНА ИВАНОВА
CLASS
от ЧАРЛС ЕВЕРЕД
премиера -
28 септември 2017 г.

с участието на ЮЛИАН ВЕРГОВ и МИЛА ЛЮЦКАНОВА
КОНКУРС "СЛАВКА СЛАВОВА" 2016 г. - РЕЗУЛТАТИ
ЗА ЗРИТЕЛИ С ИЗИСКАН ВКУС!

 Начало 
 Театрален афиш 
 Детска програма 
 Турнета 
 Новини 
 Събития 
 Билети и отстъпки 
 За контакти 
 Премиери 
 Постановки 
 Творци 
 
 Театър 199 представя 

ДОБРОТО ТЯЛО
от ЕВА ЕНСЛЪР

Из предговора на „ДОБРОТО ТЯЛО”:

Насред войната в Ирак, във времена на ескалиращ глобален тероризъм, когато гражданските свободи изчезват една по една със скоростта на озоновия слой, когато по една на всеки три жени в света бива пребита или изнасилена поне веднъж в живота си, защо ми е да пиша пиеса за корема си?...

...“Доброто тяло” започна от мен и моята мания за “несъвършения” ми корем. Опитах се да регистрирам движението на тази себеомраза, описах я, тръгнах да проследявам корените й. Тук, за разлика от “Монолозите” аз се явявам жертва на самата себе си, и пак аз съм собствения си мъчител. Естествено, средствата за моето самобичуването ми бяха предоставени наготово. Матрицата за перфектното тяло ми е програмирана от раждане. Но каквито и въздействия и дори натиск да ми е оказвала културата на средата, аз самата си избрах непрекъснато да се вглеждам в сланините си, да пазя диета след диета, да се подлагам на физически упражнения и постоянен тормоз. Именно аз си избирам списанията. Именно аз се хващам на въдицата на някакви идеали. Именно аз вярвам, че блондинките с плоски кореми ревностно крият някаква тайна. И ако има нещо по-страшно от нарцисизма, то това е охотата за самонараняване, която все повече плъзва по света и го заразява...

...За последните шест години посетих над четиридесет страни. С очите си видях колко неконтролируемо и коварно е подействала отровата – избелващи кремове се разпродават в Африка и Азия с бързината на паста за зъби; майки на осемгодишни американчета премахват оперативно ребра на своите дъщерички, така че никога да не им се налага да пазят диета; петгодишни деца в Манхатън правят всевъзможни йога упражнения, само и само с пълнотата си да не излагат пред хората своите родители; момичета в Китай и Фиджи, пък и къде ли не другаде, насила повръщат и гладуват; корейки премахват чертите на Азия от клепачите на очите си... и така нататък, и така нататък.

Общувам с корема си вече в продължение на три години. Вмъкнах се вътре в коремната кухина – в потайния, тъмен и влажен вътрешен свят – с надеждата да измъкна от там неговите тайни. Разговарях с различни жени из хирургическите клиники на Бевърли Хилс; изпълнените с чувственост плажове на Рио де Жанейро, фитнес залите на Бомбай, Ню Йорк и Москва; претъпканите, гъмжащи от клиенти салони за разкрасяване в Истанбул, Южна Африка и Рим. С много малко изключения жените, с които се запознавах мразеха поне една част от своето тяло. Почти винаги се намираше някоя част, която те мечтаят да променят, и за целта имат чекмеджета, пълни с медицински продукти за трансформация, прикриване, редуциране, изправяне, изсветляване. Почти всяка от тези жени вярва, че ако оправи тази си точно част от тялото, то всичко друго би се наредило. Това, естествено, е една нескончаема, сърцераздирателна борба.

Тази пиеса е моята молитва, моят опит да анализирам механизмите на нашето себеоковаване, да открия как да се освободим, така че да имаме повече време да бягаме по света, отколкото от него. За да се научим как да разпиляваме скръбта на този свят, вместо - пилеейки - да избягваме скръбта и страданието. Тази пиеса е израз на моята надежда, на желанието ми ние всички да откажем да бъдем кукли Барби, да се отречем от онова типично само за нас самите нещо, независимо дали то е част от знойната дама в копринено сари, или подчертава характера на лицето при друга, дали ще бъде изразителен нос, или маслиненокафява кожа, или буйна къдрава коса.

Ще сляза от капиталистическата тренажорна пътека за бягане. Ще поема дълбоко въздух и ще намеря начин да оцелея без да имам плосък корем или пък да съм съвършена. Каня ви да се присъедините към мен, да престанете да се опитвате да станете други, каквито и да е, стига да сте различни. Трогнах се от жените в Африка, които живеят толкова близо до земята, че за тях е необяснимо как някой не може да обича своето тяло. Окрилих се от срещата си с възрастни индийки, които въздигат в култ собствената си окръгленост. Вдъхнових се от Марион Удман, една велика последователка на Юнг, която ми даде самочувствието да се доверявам на своите знания. Тя ми каза, че “вместо на преодоляваме себе си, ние трябва да заживеем вътре в себе си”.

Кажете на имидж мейкърите, на разпространителите на списания и пластичните хирурзи, че не се страхувате. Че най-големият ви страх е да не умре въображението, оригиналността, метафората и страстта. А след това се заредете със смелост – ОБИЧАЙТЕ ТЯЛОТО СИ! СПРЕТЕ ДА ГО ПОПРАВЯТЕ! То никога не се е разваляло.
ЕВА ЕНСЛЪР

  • режисура: ИВАН УРУМОВ
  • участват: КАСИЕЛ НОА АШЕР
  • сценография: МАРИЯ ДИМАНОВА
  • превод: ЛЮБОВ КОСТОВА

Отзиви:
  • "Текстовете на Ева Енслър се опитват да поставят някакви социални въпроси. Въпроси, които зазвучават с двойно по-голяма сила в рамките на театралната сцена. В едно телесно присъствие на актьор и зрител. Първият поставен текст на Ева Енслър също беше поставен в театър 199 от режисьора Галин Стоев. И това, че спектакълът "Монолози за вагината" успя да остане на сцена показва, че драматургията не толкова разчита на търсена провокация, колкото диалогизара чисто човешки проблеми, които често са обсъждани, но рядко назовавани... Женствеността омекотява всички феминистични послания. Прави ги по-значими. Всъщност актрисата изиграва брилянтна роля. Във всеки миг тя ме задържа в текста и в себе си... Това е най-силната роля на КАСИЕЛ НОА АШЕР от доста време насам..."
    Вера Гоцева - cult.bg

  • "Особено сполучливо КАСИЕЛ влиза в кожата на осемдесет годишната Хелън Гърли Браун - най-успешният главен редактор на "женската библия" - списание "Космополитън". Няма как да не избухнеш в смях докато старицата с одрезгавял глас и изопнато от пластичните хирурзи лице реди думите си... Видимата заслуга за успеха на представлението безспорно принадлежи на КАСИЕЛ, но невидимата е на режисьора ИВАН УРУМОВ. УРУМОВ поставяше години наред в Младежкия театър, но нещата му там все оставаха малко встрани от публиката. Докато "Доброто тяло" си е хит, откъдето и да го погледнеш"
    Елена Кръстева - в."Монитор"

  • КАСИЕЛ НОА АШЕР и ИВАН УРУМОВ са новите звезди в компанията на световноизвестната авторка на скандални текстове Ева Енслър. Както е знайно, писателката събира около себе си - директно и индиректно - интелектуалци от цял свят и ги приобщава към разнищването на женските теми. В момента Енслър, която преди години взриви публичното пространство, включително и в България с "Монолози за вагината", обикаля Северна Америка и играе думите си. Тя е прочута с това, че винаги има страшно много хора, които искат да я чуят. А новото й творение се нарича "Доброто тяло".
    Албена Атанасова - в."Стандарт"



    Премиера: 31 януари и 1 февруари 2006 г.


  • (C) 2003-2017 Theatre 199; VISITORS#67641